Let op: je bekijkt onze website op een verouderde browser. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van de website niet goed getoond worden.

Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending vanaf € 50
Binnen 30 dagen gratis retourneren

Garantie, hoe en wat?

Op alle producten die wij verkopen geldt een fabrieksgarantie. Hoe die garantie in de praktijk werkt en hoe de voorwaarden zijn kan echter per product verschillen. Daarom leggen we je graag uit wat we verstaan onder garantie en wat enkele van de vaker voorkomende uitzonderingen en aandachtspunten zijn.

Waarop heb je garantie?

Op al onze Skerper-producten heb je garantie op materiaal- en fabricagefouten. Dit betekent dat wanneer er een defect is aan het product dat wordt veroorzaakt door een fout in het materiaal, of de fabricage, je dan recht hebt op garantie.

Dit betekent tegelijk ook dat slijtage nooit recht biedt op garantie. Ieder product slijt in mindere of meerdere mate, dit betekent niet dat dit de schuld is van het product of de fabrikant. Sommige producten slijten sneller omdat ze misschien van een lagere kwaliteit zijn. Zolang dit inherent is aan het product, en niet een uitzonderlijke materiaalfout of fabricagefout van het product kun je in zo’n geval dus geen beroep doen op de garantie die een leverancier biedt.

Wat houdt die garantie dan in?

Wettelijk gezien heb je, wanneer een product binnen de garantietermijn defect raakt, recht op reparatie of vervanging. Dit betekent dat een product soms gerepareerd kan worden met een nieuw of vervangend onderdeel. Soms betekent het dat je een geheel nieuw product krijgt. Wanneer het product niet meer gemaakt wordt, kan het product worden vervangen door een product van gelijke waarde.

Hoe zit het met de garantietermijn?

Bij veel producten wordt een garantietermijn weergegeven. Alle producten van Skerper hebben een garantietermijn van 25 jaar. Binnen die termijn kun je aanspraak maken op de garantie die geboden wordt. Belangrijk is het om te weten dat op sommige verbruiksartikelen de garantievoorwaarden anders kunnen liggen dan op andere artikelen van dezelfde fabrikant. Denk aan een flesje olie of een tube diamantpasta voor op een strop. Gelukkig zijn dit ook de artikelen waarvoor (vrijwel) nooit een beroep op garantie gedaan wordt.

Defecten door onjuist gebruik

Soms gaat er ook iets mis met een product doordat het onjuist wordt gebruikt. Defecten door dit ondeskundig gebruik vallen ook vrijwel nooit onder garantie. Bedenk je bij het gebruik van het product dus altijd of het hiervoor wel gemaakt is.

Modificaties en demontage

Voor heel veel producten geldt: wanneer je het product zelf modificeert, vervalt de garantie. Het slijpen van een mes valt daar natuurlijk niet onder, dat is noodzakelijk onderhoud. Maar zodra je zelf gaat vijlen, schilderen, schuren, solderen, anodiseren, etc: dan vervalt vrijwel altijd de garantie op het product.

Overdraagbaarheid van garantie

Sommige merken houden er vrij ferm aan vast dat ze enkel garantie verlenen aan de eerste eigenaar van het product. Dit heeft onder andere als reden dat ze er zo vanuit gaan dat er bij de eerste aankoop gebruiksinstructies in de verpakking aanwezig zijn geweest die een goed gebruik pogen te bewerkstelligen. Bij een tweedehands aankoop is vaak niet alles meer aanwezig. Maar heb jij een tweedehands product van Skerper waarbij het aankoopbewijs nog aanwezig is? Dan houden wij ons aan onze garantieplicht en helpen wij je altijd.

Product defect? Neem contact met ons op!

Is jouw product defect? Neem dan even contact met ons op. Dat kan via onze servicepagina. Het helpt enorm als je duidelijk kunt omschrijven hoe je het product gebruikte toen het mis ging. Ook helpt het wanneer je foto’s mee kunt sturen van het probleem. Wij kijken dan hoe we je kunnen helpen.